عقد بین المللی؛ مزایا و راههای مناسب آن

عقد بین المللی؛ مزایا و راههای مناسب آن

عقد بین المللی در ترکیه

چند سالی است که صحبت در مورد ازدواج در ترکیه بحث داغ محافلی است که زوج های جوان در آن حضور دارند. اما شاید در مورد عقد بین المللی کمتر سخنی شنیده باشید. درست است که اغلب مردم ترکیه را با برگزاری مراسم‌های باشکوه در تالارهای فضای باز جنگلی و کشتی های هیجان انگیزش می شناسند. اما قضیه به همینجا ختم نمی شود. یکی از دلایل هوشمندانه زوج ها در انتخاب ترکیه برای ازدواج، گرفتن سند ازدواج بین المللی است. سندی که می تواند راهگشای مقاصد مهاجرتی شان باشد. 

به طور کلی عواملی مانند عدم نیاز به ویزا برای ایرانیان، قوانین سهل تر ثبت ازدواج و آزادی های اجتماعی، در انتخاب ترکیه برای ازدواج ایرانیان بسیار تاثیرگذار است. اما اصل ماجرا این است که عقد بین المللی از جهات دیگری به اقامت آنها در ترکیه و حتی کشورهای دیگر کمک می کند. با وجود اینکه افراد پس از این ازدواج بلافاصله اقامت نمی گیرند، اما روند اخذ اقامت دائم شان خیلی ساده تر می شود. مزید بر اینکه چنانچه با شهروند ترکیه ای ازدواج کنند، می توانند پاسپورت ترکیه ای به تبعیت از همسر دریافت کنند.

عقد بین المللی در ترکیه

چه افرادی مشمول عقد بین المللی در ترکیه هستند؟

برای عقد بین المللی در ترکیه محدودیت خاصی وجود ندارد. همه افراد اعم از اتباع خارجی و پناهندگان دارای سن قانونی می توانند در ترکیه ازدواج کنند. این ازدواج می تواند بین دو تبعه خارجی از کشورهای مختلف یا با ملیت های یکسان و یا اینکه ازدواج اتباع خارجی با شهروندان ترک صورت گیرد. برای زوجینی که یکی از آنها در ایران و فرد دیگر در یکی از کشورهای دنیا زندگی می کند، برای مهاجرت لازم است تا سند ازدواج چند زبانه بین المللی صادر شود تا  ازدواج شان در همه جای دنیا مورد پذیرش باشد.

مزایای ازدواج بین المللی در ترکیه

عقد بین المللی در ترکیه با با مقاصد متنوعی انجام می شود. اما عمده ترین دلایلی که افراد را به سمت این تصمیم مهم سوق می دهد موارد زیر هستند:

ازدواج با شهروند ترک زبان: همانطور که اشاره شد ازدواج ایرانیان یا اتباع هر کشور دیگری با ترک زبان های بومی ترکیه، می تواند شرایط را برای اقامت ترکیه و دریافت پاسپورت این کشور مهیا کند. در نتیجه این افراد می توانند پس از ازدواج برای زندگی و راه اندازی کسب و کار برنامه ریزی کنند. در حقیقت این روش ساده‌ترین نوع مهاجرت را برای افراد امکان پذیر می‌کند.

قوانین متعادل تر ترکیه: قوانین ثبت ازدواج در ترکیه با ایران متفاوت است. بنابراین افرادی که قصد ازدواج با فردی از ملیت دیگر را دارند، بدون نگرانی از ممنوعیت های مذهبی حاکم در ایران می‌توانند ازدواج بین المللی داشته باشند. 

ارتباط راحت تر در ترکیه: بعضی از شهروندان ایرانی با شخص غیر ایرانی مثلا فرد اروپایی ازدواج می‌کنند. در چنین شرایطی ترکیه به دلیل رفت و آمد راحت‌تر محل مناسبی برای آشنایی خانواده ها و مراسم نامزدی و ازدواج بعد از آن است. هزینه های سفر به ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی برای ایرانیان بسیار کمتر خواهد بود. بنابراین می توانند با شرایط راحت‌تری عقد بین المللی برگزار کنند.

یکی از مزایای قابل توجه ثبت ازدواج در ترکیه کسب شهروندی ترکیه و امکان سفر به 72 کشور مختلف دنیا بدون نیاز به ویزا است. بنابراین با ازدواج ترکیه ای علاوه بر سند ازدواج بین المللی که به چند زبان ترجمه شده، سند ازدواج ترکیه ای دریافت می‌کنند. این سند بین المللی در همه کشورهای دنیا مورد پذیرش است و می توان از طریق آن برای دریافت ویزای اقامت به تبعیت از همسر استفاده کرد.

عقد بین المللی در ترکیه

پیش زمینه های ازدواج در ترکیه برای کسب اقامت

ثبت ازدواج در ترکیه مانند هر کشور دیگری مستلزم پیگیری یک سری مراحل قانونی است. شهروندان ایرانی در صورتی که تمام مدارک اولیه مانند دریافت گواهی تجرد، داشتن سن قانونی بالای 18 سال، مدارک آزمایش سلامت، رضایت پدر را داشته باشند؛ می توانند ازدواج شان را به طور قانونی ثبت کنند. پس از ثبت ازدواج زوجین ابتدا اقامت موقت دریافت می کنند. بعد از 5 سال چنانچه ازدواج دوام پیدا کند، می‌توانند برای اقامت دائم درخواست بدهند. بنابراین حقیقی بودن ازدواج شما و میزان دوام آن توسط دولت ترکیه مورد تحقیق قرار می‌گیرد. پس به هیچ عنوان این فکر را به ذهن تان راه ندهید که با راهکارهای صوری دولت را فریب دهید. این نوع اقدامات جرم محسوب شده و عواقب بدی برایتان به دنبال دارد.

به همین ترتیب با گذشت یکسال از اقامت دائم با بدست آوردن مهارت های زبانی، می توانید پاسپورت ترکیه ای بگیرید. برای اینکه ازدواج شما در قوانین ترکیه رسمیت پیدا کند، حتما باید در کنسولگری ترکیه به ثبت برسد. 

عقد بین الملل در ترکیه در 72 ساعت

مراحل اجرایی عقد بین المللی

پیش از شروع مراحل اداری عقد بین المللی هر کدام از طرفین ازدواج باید از کنسولگری کشورشان گواهی تجرد دریافت کنند. در این پروسه دختران ایرانی بر طبق قوانین ایران نیاز به کسب اجازه از پدر یا ارائه گواهی فوت پدر به کنسولگری دارند. در ضمن خانم هایی که یک بار ازدواج کرده‌اند، باید برای دریافت برگه تجرد، گواهی طلاق ارائه دهند. یک سری مدارک هویتی مانند عکس و کپی شناسنامه و کارت ملی هم در این روند مورد نیاز است. یکی از مراحل اصلی تهیه مدارک، مراجعه برای آزمایش خون و تشخیص سلامت در مورد بیماری های ارثی و خونی است. ترجمه پاسپورت و سایر مدارک هویتی و گواهی تجرد مرحله بعدی را تشکیل می دهد. لازم است بدانید که در کشور ترکیه ازدواج‌ها از طریق شهرداری ثبت می شود. افراد در این روند باید فرم‌هایی از شهرداری ترکیه دریافت کرده و پس از تکمیل در دفاتر اسناد رسمی این کشور به امضا و ثبت برسانند. 

عقد بین الملل در ترکیه در 72 ساعت

چرا ایرانیان ترکیه را برای ازدواج انتخاب می کنند؟

همانطور که اشاره شد ازدواج بین المللی برای ایرانیان مزایای زیادی به همراه دارد. شاید مهمترین دلیلش وجود محدودیت های خاص در کشورهای دیگر برای ایرانیان باشد. از این لحاظ در ترکیه هیچ محدودیت خاصی برای ازدواج و زندگی ایرانیان وجود ندارد. به هر حال برجسته ترین مواردی که ایرانیان را به این اقدام ترغیب می کند موارد زیر هستند:

بهره مندی از پاسپورت و اقامت ترکیه – مجاورت جغرافیایی با ترکیه به عنوان نزدیک ترین محل برای ازدواج بین المللی – امکان و سهولت مهاجرتهای اروپایی از طریق ترکیه- نزدیکی فرهنگ، قوانین و آداب و رسوم مردم این کشور- امکان برگزاری مراسم شیک و لاکچری در بهترین فضای باز و طبیعت و کشتی ها –هزینه های مناسب برگزاری مراسم که تفاوت چندانی با ایران ندارد

اتفاق دور از ذهنی نیست که وقتی یک ایرانی قصد ازدواج با هم ملیت خود یا شخصی از تابعیت های دیگر را دارد، ترجیح می دهد در فضای روشنفکرانه‌تر و با قوانین راحت تری این ازدواج را ثبت کند. ایرانی ها برای ثبت این عقد بین المللی باید وکیل بگیرند و ترجیح می‌دهند نهادی به نمایندگی از آنها این فرایند را در ترکیه پیگیری کند. مجموعه نگارین ودینگ با سالها تجربه در برگزاری مراسم ازدواج بین المللی صفر تا صد مراحل اداری را برعهده می گیرد. تنها در مدت 72 ساعت سند بین المللی معتبر برای ارائه به سفارتخانه‌های کل دنیا در اختیار شما قرار می‌گیرد. علاوه بر این برگزاری تمام مراسم از سفره عقد، گل آرایی ها، فیلمبرداری و عکاسی مدرن و حرفه ای و پذیرایی از مهمانان را اجرا می‌کند.

با اندکی تامل به این نتیجه می رسید که ازدواج در ترکیه در حقیقت با یک تیر دو نشان زدن است. در کنار برگزاری جشن ازدواج  با شکوه با هزینه های مشابه با ایران، سند بین المللی ازدواج دریافت خواهید کرد.

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد