چگونه می توان با عقدنامه بین المللی تبعه کشور دیگری شد؟

چگونه می توان با عقدنامه بین المللی تبعه کشور دیگری شد؟

با عقدنامه بین المللی تابعیت بگیرید! 

یکی از شیوه‌های گرفتن اقامت و اخذ تابعیت، عقدنامه بین المللی است. چنانچه با یک شهروند آمریکایی یا اروپایی ازدواج نمایید، می‌توانید اقامت و شهروندی آن کشور را بگیرید. البته این موضوع می‌تواند چند سالی زمان ببرد. بااین‌همه خیلی از جوان‌های ایرانی به امید زندگی بهتر به خارج از ایران رفته و با ازدواج سعی دارند تا تابعیت و شهروندی آن کشور را به دست آورند. ترکیه یکی از کشورهایی است که در آن عقدهای بین‌المللی بسیار منعقد می‌شود و موردتوجه جوانان ایرانی نیز قرار گرفته است. 

البته گرفتن تابعیت به وسیله عقدنامه بین المللی و دیگر شیوه ها، تابع قوانین و مقررات خاص همان کشور است و قوانین کشورها با هم فرق می‌کنند. در برخی از کشورها تنها با ازدواج کردن با یک تبعه خارجی، نمی‌توان اخذ اقامت و شهروندی را به دست آورد. باید بررسی کرد کشور مزبور از چه قوانینی در این زمینه برخوردار است. در این مقاله به‌صورت تخصصی به موضوع ازدواج با تبعه ترک می‌پردازیم. امیدواریم این متن کمک کند تا بخشی از سؤالات شما در این زمینه، به درستی پاسخ داده شود.

ازدواج با شهروند ترکیه به شما تابعیت آن کشور را می دهد

داشتن عقدنامه بین المللی در ترکیه چگونه به دست می‌آید؟ 

برابر قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل هفت روش برای گرفتن اقامت وجود دارد که یکی از آن‌ها داشتن عقدنامه بین المللی است. در ترکیه یک مرد خارجی می‌تواند با ازدواج با یک زن ترک، تابعیت ترکیه گرفته و حق شهروندی به دست آورد. این موضوع در قوانین حکومتی جمهوری اسلامی به گونه ای دیگر است. ( در ایران تابعیت از زن به مرد نمی‌رسد. یعنی یک مرد آمریکایی با ازدواج با یک زن ایرانی، تابعیت ایرانی نمی‌گیرد لذا شهروند ایران نیز محسوب نمی‌شود ). در ترکیه، فرقی بین زن و مرد قائل نمی‌شوند. هم زنان می توانند تابعیت را به مردان تحمیل کنند و هم مردان قادرند زنان را به تابعیت کشور خود در آورند. بنابراین، مردان و زنان ایرانی می‌توانند با ازدواج با یک شهروند ترک، تابعیت و حق شهروندی دریافت کنند. خوب است بدانید، تحصیل اقامت در ترکیه، با این شیوه اغلب در مقایسه با دیگر روش‌ها زمان کمتری می‌برد. 

 

شروط لازم برای گرفتن تابعیت به‌وسیله داشتن عقدنامه بین المللی 

به بیانی دیگر، شما می‌توانید با عقدنامه بین المللی در ترکیه و با نشان دادن گواهی ثبت ازدواج به نهادهای مربوطه، اقامت اروپا را دریافت نمایید. خوب است بدانید، شما در این روش تنها اقامت اروپا را به دست می‌آورید چراکه هیچ‌یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از همان نخست، حق شهروندی و پاسپورت را به شما نخواهد داد. گرفتن حق شهروندی و پاسپورت اروپایی، نیازمند به گذشت چند سال از ازدواج شما می‌باشد. ناگفته نماند، مدت زمان زناشویی زوجین در هر کشوری متفاوت ارزیابی می‌شود. به‌عنوان‌مثال در ایتالیا باید حداقل دو سال از ازدواج  زوجین گذشته باشد. یکی دیگری از شروط به دست آوردن تابعیت با موضوع ازدواج، میزان حقوقی است که فرد می‌گیرد.

 اگر مردی با تابعیت ایرانی قصد ازدواج با زنی ترک را داشته باشد،( عقدنامه بین المللی) لازم است بتواند از پس هزینه‌های جاری زندگی در ترکیه برآید. مرد ایرانی باید بتواند اجاره خانه را پرداخت کرده و همسرش را مورد حمایت مالی قرار دهد. چنانچه این شخص فاقد کار می‌باشد، باید بتواند شغلی اختیار کند و دست‌کم 6 ماه بابت این موضوع مالیات نیز بدهد. 

پاسپورت ترک و اخذ اقامت در ترکیه با ازدواج

چرا ایرانی‌ها به ثبت ازدواج در ترکیه علاقه نشان می‌دهند؟

داشتن عقدنامه بین المللی در ترکیه برای ایرانی‌ها می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد. گرفتن اقامت و حق شهروندی، تنها یکی از امتیازاتی است که از این طریق، به ایرانی‌ها تعلق می‌گیرد. یکی دیگر از مزایای ثبت ازدواج در ترکیه، برپایی مراسم عروسی و جشن عقد در این کشور زیباست. جوان‌های ایرانی بنا به این دلایلی ترجیح می‌دهند تا ثبت عقد و ازدواج آن‌ها در این کشور اتفاق بیفتد. این دلایل عبارت هستند از: 

  • نزدیکی ترکیه به ایران
  • آب‌وهوای معتدل مدیترانه‌ای
  • شباهت فرهنگ ایرانی‌ها با ترک‌ها
  • اشتراک داشتن در عقاید دینی 
  • طبیعت زیبا و بکر این کشور 
  • مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه‌های مراسم عروسی و جشن عقد در مقایسه با هزینه‌های عروسی در ایران

بنا به دلایل فوق، شرکت‌ها و مؤسساتی در ایران و ترکیه وجود دارند که مسیر رسیدن به عقدنامه بین المللیرا برای شما هموار می‌کنند. خانه عقد نگارین به مدیریت جناب شهروی از جمله این شرکت‌ها است که صفر تا صد مراسم عقد و عروسی و جشن‌های شما در ترکیه را به خوبی توضیح می‌دهد. شما می‌توانید ضمن ثبت عقد در ترکیه مراسم عروسی و عقد خود را به دست کارشناسان خانه نگارین بسپارید. آن‌ها ضمن برآورد کردن تمام هزینه‌ها، شبی رویایی و فراموش‌نشدنی را برایتان رقم خواهند زد. خوشبختانه همان‌طور که هزینه‌های ثبت اداری و قانونی عقد در ترکیه بسیار مقرون‌به‌صرفه توصیف می‌شود، برگزاری مجالس عروسی نیز به همان اندازه کم‌هزینه است. درحقیقت تنوع قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که هر زوجی با هر سطح درآمدی، می‌توانند رویای داشتن عروسی در ترکیه را به حقیقت نزدیک کنند. ضمن این‌که با این کار با یک تیر دو نشان می‌زنند! هم اقامت و حق شهروندی می‌گیرند و هم مراسم عروسی آنها در سواحل زیبای ترکیه برگزار خواهد شد. 

ثبت ازدواج در ترکیه

ثبت ازدواج در ترکیه  

ثبت ازدواج و عقدنامه بین المللیدر ترکیه برخلاف قوانین حکومتی در ایران، به‌وسیله مأموران اجرایی در شهرداری صورت می‌گیرد. ناگفته نماند، زوجینی که مقید به دین اسلام هستند، می‌توانند گذشته از ثبت ازدواج در شهرداری، توسط افراد مذهبی موسوم به امام به عقد هم دربیایند. این افراد مذهبی در ترکیه به امام نکاحی معروف هستند. شایان‌ذکر است، عقدی که امام نکاحی می‌بندد، قانونی نبوده و تنها ثبت آن در شهرداری به آن وجه قانونی و رسمی خواهد داد. 

 

نحوه ثبت عقد بین‌الملل در ترکیه 

برای اتباع خارجی که می‌خواهند با یکی از شهروند ترکیه، عقد زناشویی ببندند، لازم است مراحلی را طی کنند. این مراحل اداری باید با ارائه مدارک و اسنادی همراه باشد. ارائه مدارک و اسناد مربوط به ازدواج می‌بایست کامل بوده و کم و کسری نداشته باشد. مدارک لازم برای ثبت عقد و ازدواج در ترکیه شامل این موارد می‌شود: 

  • شما به‌عنوان تبعه خارجی می‌بایست دارای گواهی تجرد باشید. این گواهی را می‌توانید از کنسولگری کشور خود در ترکیه اخذ کنید. ضمن این‌که این گواهی لازم است به تائید یکی از ادارات شهری که در آن ساکن هستید نیز رسیده باشد
  • اگر ساکن آنکارا هستید، لازم است گواهی تجرد خود را به وزارت امور خارجه ترکیه برده و از آنجا نیز تأییدیه دریافت نمایید 
  • چنانچه از ایران برگه تجرد خود را دریافت کرده باشید، باز هم لازم است از سفارت ترکیه تأییدیه بگیرید
  • مدارک لازم برای گواهی تجرد شامل ( نام ، نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، نام والدین، تابعیت، شماره گذرنامه، شماره ملی، وضعیت تاهل مانند « مجرد، مطلقه، بیوه »، تمامی این اطلاعات باید ترجمه شده باشند. گذرنامه نیز لازم است به ترکی ترجمه شده و به‌وسیله نوتر مورد تائید قرارگرفته باشد. 
  • چهار قطعه عکس
  • داشتن گواهی پزشکی از بیمارستان‌های دولتی و مراکز بهداشتی
  • به همراه داشتن برگه اقامت در منزل مسکونی یا اقامت در هتل

 

 

 

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد